فیلتر هیدرولیک چیست:

فیلتر هیدرولیک به عنوان سپری در برابر آلودگی سیال شناخته می‌شود، فیلتر هیدرولیک یک جز حیاتی در سیستم‌های هیدرولیک محسوب می‌شود که با هدف حذف آلودگی‌های مضر از سیال هیدرولیک طراحی شده است، و بدین ترتیب اطمینان از عملکرد بی‌نقص و طول عمر سیستم را فراهم می‌کند.

این آلودگی‌ها می‌توانند شامل خاک، تراشه‌های فلزی و سایر مواد بسیار ریز باشند که از طریق راه‌های مختلفی مانند سایش اجزاء ، ورود از محیط اطراف یا حتی در زمان فعالیت‌های نگهداری به سیستم وارد می‌شوند.

در هسته فیلتر هیدرولیک، یک فیلتر المنت وجود دارد که یک فضای توری است که سیال هیدرولیک از آن عبور می‌کند. منافذ به گونه‌ای اندازه‌گیری شده‌اند که بتوانند آلودگی‌ها را گیر بیاندازند و سیال تمیز را به مسیرش در سیستم هیدرولیک ادامه دهند. مواد اصلی مورد استفاده برای عناصر فیلتر شامل توری فلزی، کاغذ و مواد مصنوعی هستند، هرکدام با مزایا و معایب متفاوتی از نظر کارایی فیلتراسیون، دوام و هزینه مرتبط هستند.

چند نوع فیلتر هیدرولیک وجود دارد که بر اساس مکان آنها در سیستم هیدرولیک و مرحله فیلتراسیونی که ارائه می‌دهند دسته‌بندی می‌شوند و در ادامه نیز در مورد آنها بطور کامل توضیح داده می‌شود:

  • فیلترهای مکش: که روی خط ورودی پمپ قرار دارند، سیال را پیش از ورود به پمپ تمیز می‌کنند و از ورود ذرات آسیب‌زا به پمپ جلوگیری می‌کنند.
  • فیلترهای فشار: روی خط فشار قرار دارند، سیال را پس از خروج از پمپ اما پیش از رسیدن به اجزاء هیدرولیک تمیز می‌کنند. این فیلترها برای محافظت از اجزاء حساس از آلودگی بسیار حیاتی هستند.
  • فیلترهای برگشت: روی خط بازگشت قرار دارند، سیال را پیش از بازگشت به مخزن تمیز می‌کنند و هرگونه ذره آلوده‌کننده‌ای که در طول عملکرد در سیستم تولید شده است را می‌گیرند.
  • فیلترهای میان‌بر (ByPass): به صورت مستقل از جریان اصلی سیستم هیدرولیک عمل می‌کنند، به طور مداوم بخشی از سیال را فیلتر می‌کنند و سطح تمیزی در سیستم را حفظ می‌کنند.
  • فیلترهای تنفس (Air Breather): به کانکشن مخزن (محلی که سیال از آنجا در یونیت ریخته می‌شود) متصل شده‌اند، از ورود ذرات آلوده‌کننده هوا به مخزن سیال هیدرولیک جلوگیری می‌کنند.

همچنین اهمیت نگهداری منظم و جایگزینی به موقع فیلترهای هیدرولیک نمی‌تواند بیشتر تاکید شود. فیلترهای کثیف یا ناکارآمد می‌توانند منجر به افزایش فشار سیستم، کاهش دبی و در نهایت، شکست سیستم هیدرولیک در کارایی حداکثری می‌شوند.

باید این موضوع بسیار مهم را در نظر داشت که فیلترهای هیدرولیک نقش محوری در حفظ جامعیت عملیاتی و کارایی سیستم‌های هیدرولیک ایفا می‌کنند. با درک انواع، کارکردها و نیازهای نگهداری فیلترهای هیدرولیک، اپراتورها و پرسنل سازمان می‌توانند قابلیت اطمینان و طول عمر سیستم‌های هیدرولیکی خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهند، که منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی و زمان توقف سیستم‌ها می‌شود.

فیلتر هیدرولیک مکش:

در خط مکش بین مخزن و پمپ ، افت یا اختلاف فشار فیلتر مکش باید بسیار پایین باشد و باید از شیر میان‌بر از نوع فشار پایین (در bar 1/0) استفاده شود. تا از کاویتاسیون در پمپ جلوگیری شود. صافی باید دارای نرخ مطلق در محدوده ( بسته به افت فشار مجاز ) باشد.

اگر چه فیلتر هیدرولیک مکش در سیستم  یا ریزتر به نظر می‌رسد ولی به دلیل بروز پدیده کیکی ، تعداد زیادی از ذرات کوچکتر در سیال از نرخ مطلق لازم را نیز جذب می‌کند. در خط مکش معمولاً از صافی‌های با تور سیمی بافته شده قابل تمیز کردن استفاده می‌شود.
استفاده از فیلتر در خط مکش مهم است ، به ویژه در مداری که محافظت از پمپ ضروری است. این فیلتر تأثیر چندانی بر دیگر اجزا و یا قطعات ندارد.
به دلیل فشار پایین در خط مکش ، پوسته فیلترهای مکش‌ را از کاسه‌های پرسی سبک و ارزان در نظر می‌گیرند. در بعضی طرح‌ها فیلتر مکش در مخزن سیال ، تعبیه می‌شود.

توجه داشته باشید فیلتر مکش با توری مکش (در مخزن) متفاوت است. نرخ توری بسیار درشت‌تر است و در ابتدای خط در مخزن قرار می‌گیرد. توری مکش از ورود ذرات بزرگ و حباب‌های هوا به پمپ جلوگیری می‌کند. توری نیز شیر میان‌بر ندارد.
در بعضی از سیستم‌های هیدرولیک، از پمپ کمکی برای تغذیه سیال به پمپ هیدرولیک اصلی استفاده می‌شود. در چنین مواردی از فیلتر هیدرولیک با نرخ بالا (یعنی توری بسیار ریز) بین پمپ کمکی و پمپ اصلی تعبیه شده استفاده می‌شود. (فیلتر مکش)

فیلتر فشار هیدرولیک (بعد از پمپ):

فیلتر فشار

اگر فیلتر فشار (فیلتر هیدرولیک فشار قوی) قبل از شیر فشارشکن و بعد از پمپ قرار گیرد فیلتر هیدرولیک فشار تلقی می گردد ، تمامی جریان خروجی پمپ فیلتر شده و علاوه بر شیر فشارشکن از دیگر اجزای سیستم محافظت می‌کند. در این وضعیت، فیلتر در مقابل فشار ضربه قوچ نسبت به فیلتری که در مدار پایین‌ دست شیر فشارشکن (بعد از آن) قرار می‌گیرد لطمه‌پذیر است.

زیرا این شیر تنها بخشی از جریان را که در سیستم به طرف مدار می‌رسد فیلتر می‌کند و نه تمام سیال خروجی از پمپ را. در عین حال ، فیلتر هیدرولیک نیز که بعد از شیر فشارشکن قرار می‌گیرد ، در معرض نوسان‌ها و تغییرات جریان سیال و ضربه قوچ است.
در خط فشار فیلتراسیون بسیار خوبی (با نرخ بالا) می‌توان ایجاد کرد. انواع فیلتر با مکانیزم میان‌بر و بدون آن به کار می‌رود. صافی‌های معمولاً از نوع استوانه‌ای و مصرفی (یکبار مصرف) است. هرچه حداکثر فشار کاری سیستم بیشتر باشد فیلترهای به کار رفته گران‌تر است.

فیلتر برگشت هیدرولیک:

فیلتر برگشت

این نوع فیلتر هیدرولیک (فیلتر برگشت) در خط اصلی بازگشت جریان سیال از تمام اجزای مدار (نه یکی و یا چند تا از آنها) به مخزن قرار می‌گیرد. باید مواظب بود که فیلتر هیدرولیک برگشت باعث ایجاد فشار در مدار بازگشت جریان به ویژه در خطوط تخلیه یا نشتی موتور و پمپ نشود. معمولاً جریان خطوط نشتی سیال ، بدون فیلتر شدن به مخزن باز می‌گردد.

طی کورس برگشت ، جک‌های بزرگ در مدار ، با دبی جریان بالایی مواجه می‌شود که باید انتخاب نوع فیلتر برگشت دقت شود. از آنجا که خط بازگشت در سیستم معمولاً کم‌فشار است ، از پوسته‌های فولادی پرسی ارزان برای ساخت فیلتر برگشت نوع استفاده می‌شود.

پارامترهای تاثیرگذار قیمت فیلتر هیدرولیک:

فیلترهای هیدرولیک به عنوان اجزاء حیاتی در سیستم‌های هیدرولیکی شناخته می‌شوند که نقش بسزایی در حفظ کیفیت سیال و حفاظت از اجزاء سیستم ایفا می‌کنند. انتخاب فیلتر هیدرولیک مناسب واحدی اقتصادی و کارآمد برای هر سیستم هیدرولیکی محسوب می‌شود. در این زمینه، تعدادی از پارامترها وجود دارند که بر قیمت فیلترهای هیدرولیک تاثیر می‌گذارند:

  1. کیفیت مواد: مواد سازنده فیلتر هیدرولیک، از جمله الیاف فیلتر و مواد بدنه، عامل مهمی در تعیین هزینه‌های تولید و در نتیجه قیمت فروش فیلتر است.
  2. اندازه و طراحی: اندازه و طراحی فیلتر، از جمله اندازه پورها و طراحی هندسی، بر هزینه تولید و قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد.
  3. کارایی فیلتراسیون: نسبت بتا و دیگر پارامترهای ارزیابی کارایی فیلتر بر قیمت فیلترها تاثیر می‌گذارند. فیلترهای با کارایی بالاتر معمولاً گران‌تر هستند.
  4. برند و سازنده: فیلترهای تولید شده توسط برندهای معتبر و به دلیل کیفیت بسیار بالا، قیمت بالاتری نسبت به سایر برندها دارند.
  5. تکنولوژی تولید: تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر تولید می‌توانند به تولید فیلترهای با دقت و کارایی بالاتر منجر شوند، اما ممکن است هزینه‌های تولید را افزایش دهند.
  6. دسترسی به بازار و تقاضا: دسترسی پذیری محصول در بازار و موجود بودن و یا زمان تحویل فیلترهای هیدرولیک نیز می‌توانند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارند.
  7. هزینه‌های لوجستیک و حمل و نقل: هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل فیلترها نیز بخشی از قیمت نهایی را تشکیل می‌دهند.
  8. هزینه های گمرک و ترخیص کالا: مقررات گمرکی و مالیاتی می‌توانند بر هزینه خرید فیلتر هیدرولیک تاثیر گذار باشند و بنابراین بر قیمت نهایی آنها تاثیر بگذارند.

در نتیجه، درک این پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت فیلترهای هیدرولیک می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر و انتخاب مناسب‌تر فیلتر در پروژه‌های هیدرولیکی و یا صنعتی کمک کند.

محل قرارگیری فیلتر در مدار:

از آنجا که آلودگی سیال در همه جای مدار تولید می‌شود، تنها راه حصول اطمینان از محافظت اجزای مدار ، قرار دادن فیلتر هیدرولیک در مدار بالادست اجزای سیستم است. در اجزای یا قطعات بسیار حساس نسبت به تخریب آلودگی سیال ، مانند شیرهای خودکار ، فیلترهای مجزا وجود دارد. ولی در کل فیلتراسیون ، تمام سیستم را پشتیبانی و محافظت می‌کند.

از عقربة متحرک می‌توان برای فعال کردن میکروسوئیچ الکتریکی تعبیه شده استفاده کرد. در بعضی طرح‌ها بعد از هر بار تعویض صافی فیلتر هیدرولیک مورد استفاده ، لازم است میله‌بندی مکانیکی مجدداً تنظیم شود و در غیر این صورت عقربة نشانگر، وضعیت درست موجود در سیستم را نشان نمی‌دهد.

3- از مکانیزم سوئیچ فشار دیفرانسیلی (اختلافی) برای نمایش افت فشار از صافی فیلتر استفاده می‌شود. این نمایشگر ممکن است نشانگر مکانیکی چشمی یا سوئیچ فشار الکتریکی باشد. این نوع تقریباً دقیق‌ترین نشانگر است که می توان در سیستم استفاده کرد.

نحوه عملکرد فیلتر هیدرولیک:

معمولاً این مکانیزم از پیستونی با بارگذاری فنری تشکیل شده است که در آن فشار بالادست مدار فیلتر برخلاف فنر عمل می‌کند و فشار پایین‌دست مدار فیلتر به فنر کمک می‌کند. وقتی فیلتر هیدرولیک به تدریج بسته می‌شود ، فشار بالادست مدار فیلتر ، نسبت به فشار پایین دست در افزایش می‌یابد.

در نتیجه ، پیستون حرکت می‌کند و فنر را می‌فشارد. آهنربایی در پیستون تعبیه شده است که دکمه نشانگر چشمی یا سوئیچ الکتریکی را فعال می‌کند. این مکانیزم ، نه تنها از نشتی جلوگیری می‌کند (چرا که آهنربا در فضایی بسته عمل می‌کند) ، بلکه باعث ایجاد عملکرد خزشی و نرم می‌شود.

برای این که سوئیچ فشار مورد استفاده در هوای سرد خود به خود عمل نکند از سیستم تصحیح بی‌متال گرمایی در سیستم استفاده می‌شود. زیرا در سرما، گرانروی سیال و افت فشار صافی افزایش می‌یابد به طوری که در نبود بی‌متال ، نشانگر به اشتباه ، فیلتر را کثیف نشان می‌دهد.

در برخی موارد که ممکن است میان‌بر کردن جریان سیال از فیلتر هیدرولیک در شیر میان‌بر به اجزای حساس لطمه بزند ،‌ از نشانگرهای دوتایی استفاده می‌شود. اولین نشانگر پیغامی می‌دهد که نشان‌دهندة ضرورت تعویض صافی در سیستم است و اگر به آن اهمیت داده نشود ، دومین نشانگر که در فشار اندکی بالاتر عمل می‌کند، قبل از باز شدن شیر میان‌بر ، سیستم را خاموش می‌کند.

هنگامی که از فیلترهای بدون نشانگر استفاده می‌شود ، لازم است صافی فیلتر براساس دوره سرویس استاندارد دستگاه ، تعویض شود.
صافی‌هایی که تحت تغییرات سیکلی فشار در مدار قرار می‌گیرد ممکن است دچار خستگی شده و پاره شود. اگر صافی پاره شود، نشانگرهای مورد استفاده در آن را به اشتباه تمیز نشان می‌دهد. به همین دلیل صافی را باید طبق استاندارد سرویس دستگاه (معمولاً سالیانه) حتی اگر نشانگر آن را تمیز نشان دهد تعویض کرد.

نشانگرهای وضعیت صافی فیلتر هیدرولیک:

بازدید وضعیت صافی فیلتر تا حدودی در نگهداری پاورپک ضروری است و در اغلب فیلترها این امکان فراهم شده است. برای این منظور سه نوع نشانگر اصلی در فیلترهای مورد استفاده به کار برده می‌شود :
1- فشارسنجی که در ورودی فیلتر نصب می‌شود. هنگامی که فیلتر هیدرولیک نو است و طی شرایط نرمال کارکرد سیستم ، فشار خوانده می‌شود. سپس فشار سنج مورد استفاده در فشاری که صافی فیلتر باید تعویض شود علامت‌گذاری می‌شود. این روش تجربی و غیرمهندسی است و فقط در کاربردهای فشار پایین مناسب است.

2- دستگاهی مکانیکی در کنار شیر میان‌بر کار می‌کند. هنگامی که صافی فیلتر کثیف می‌شود ، شیر میان‌بر به تدریج باز می‌شود و مکانیزم میله‌بندی مکانیکی ، عقربه‌ای را حرکت می‌دهد که نشان‌دهنده وضعیت فیلتر است.

منحنی‌های آلودگی – زمان فیلتر هیدرولیک:

فیلتر سطح آلودگی سیال را در مدار کاهش می‌دهد و در حد ثابتی نگه می‌دارد. اگر فیلتر هیدرولیک برداشته شود یا جریان سیال را از شیر میان‌بر عبور دهد ، غلظت آلودگی سیال سریعاً بالا می‌رود. وقتی این فیلتر با فیلتری با نرخ مطلق جایگزین شود، کاهش اولیة سریعی در حجم آلودگی سیال ایجاد می‌شود.

این روند بهبود سطح آلودگی سیال ، به تدریج نیز ادامه می‌یابد (ولی نه به آن شدت اولیه). با تغییر فیلتر به حالت اولیه با نرخ اسمی ، سطح آلودگی سیال خیلی زود به مقدار اولیه‌اش باز می‌گردد. بنابراین تعویض به موقع و صحیح صافی فیلتر (قبل از انسداد یا میان‌بر شدن جریان سیال ) بسیار مهم و اساسی است.

منحنی‌های زمان آلودگی، که اغلب به عنوان منحنی‌های نسبت بتا شناخته می‌شوند، در درک عملکرد و کارایی فیلترهای هیدرولیک در طول زمان اهمیت دارند. این منحنی‌ها توانایی یک فیلتر هیدرولیک برای نگه‌داری ذرات آلودگی را نشان می‌دهند و نشان می‌دهند که چگونه سطح تمیزی با زمان تحت شرایی کاری تغییر می‌کند.

اصل منحنی‌های زمان آلودگی در اندازه‌گیری تعداد ذراتی است که در بالادست و پایین‌دست فیلتر در اندازه‌های مختلف میکرونی یافت می‌شوند. نسبت بتا، که مشتق این اندازه‌گیری‌هاست، یک نشانگر دقیق از کارایی فیلتر است. این با تقسیم تعداد ذرات ورودی به فیلتر بر تعداد ذرات خروجی از فیلتر در یک اندازه ذره خاص محاسبه می‌شود.

با گذشت زمان، همانطور که فیلتر ذرات بیشتری را جذب می‌کند، کارایی و ظرفیت نگهداری ذرات آن ممکن است تغییر کند، که این تغییرات توسط منحنی‌های زمان آلودگی نشان داده می‌شوند.

رسم منحنی‌های زمان آلودگی شامل نظارت مداوم یا دوره‌ای بر سطوح آلودگی ذرات هر دو بالادست و پایین‌دست فیلتر در طول یک دوره مشخص است. داده‌های جمع‌آوری شده سپس بر روی یک نمودار لگاریتمی رسم می‌شود، با زمان در محور x و سطح آلودگی یا نسبت بتا در محور y. این نمایش گرافیکی یک دید واضح بصری از عملکرد فیلتر در طول زمان فراهم می‌کند.

منحنی‌های زمان آلودگی چندین هدف ضروری در مدیریت سیستم‌های هیدرولیک ارائه می‌دهند:

  1. تحلیل عملکرد: با تجزیه و تحلیل منحنی‌ها، می‌توانید کارایی یک فیلتر هیدرولیک را در مراحل مختلف عمر عملیاتی آن تشخیص دهید. شیب تندی نشان‌دهنده کارایی بالای فیلتر است، در حالی که شیب کمتر نشان‌دهنده یک فیلتر کمتر موثر است.
  2. پیش‌بینی نگهداری: منحنی‌ها به پیش‌بینی کمک می‌کند که یک فیلتر نزدیک به پایان عمر خدماتی خود است و زمان نگهداری یا جایگزینی فرا رسیده است. این نگهداری پیش‌بینی‌شده برای کاهش زمان توقف و تضمین قابلیت اطمینان سیستم حیاتی است.
  3. انتخاب فیلتر: درک منحنی‌های زمان آلودگی فیلترهای مختلف امکان انتخاب آگاهانه‌تری بر اساس نیازهای خاص یک سیستم هیدرولیک را فراهم می‌کند، چه این برای کارایی بالاتر یا عمر خدماتی طولانی‌تر باشد.
  4. تحلیل هزینه-منفعت: با مقایسه عملکرد و عمر فیلترهای مختلف از طریق منحنی‌های زمان آلودگی آنها، یک تحلیل هزینه-منفعت انجام می‌شود تا انتخاب اقتصادی‌تری برای یک کاربرد خاص تعیین شود.
  5. عیب‌یابی: ناهنجاری‌هایی در منحنی‌های زمان آلودگی مورد انتظار می‌تواند مشکلاتی در سیستم هیدرولیکی را نشان دهد، مانند یک افزایش غیرمنتظره در آلودگی، که امکان عیب‌یابی به موقع را فراهم می‌کند.

در نتیجه، منحنی‌های زمان آلودگی ابزار بی‌نظیری برای مهندسان و تکنسین‌هایی هستند که در طراحی، نگهداری و بهینه‌سازی سیستم‌های هیدرولیکی مشغول هستند. آنها مجموعه‌ای از اطلاعات را در بر می‌گیرند که اگر به درستی تفسیر شوند، می‌توانند به تعالی عملیاتی و کارایی اقتصادی عملیات هیدرولیکی کمک شایانی کنند.

شیرهای میان‌بر یا ByPass در فیلتر هیدرولیک:

گاهی حداکثر افت فشار مجاز در سیستم یا پاورپک در صافی فیلتر در شرایط آلوده را فشار ترمینال در سیستم می‌گویند. برای صافی‌ با فشار تخریب bar 10، فشار ترمینال در bar 3 است. در شرایط ایده‌آل ، نشانگر مورد استفاده در سیستم در bar 5/2 پیغام می‌دهد و شیر میان‌بر در bar 5/3 (اختلاف فشار ) شروع به باز شدن می‌کند.

شیرهای بای پس نقش مهمی در عملکرد سیستم های هیدرولیک دارند. آنها اجزای جدایی ناپذیر فیلترهای هیدرولیک هستند و تضمین می کنند که سیال هیدرولیک تمیز و عاری از آلاینده ها باقی می ماند که برای عملکرد بهینه و طول عمر سیستم هیدرولیک بسیار مهم است.

فیلترهای هیدرولیک برای جذب و حفظ آلاینده ها طراحی شده اند و از گردش آنها در سیستم و ایجاد سایش یا آسیب به اجزای حساس جلوگیری می کنند. با این حال، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که فیلتر به دلیل تجمع زباله مسدود شود. این همان جایی است که شیر بای پس وارد می شود.

این شیر به گونه ای طراحی شده است که با رسیدن به اختلاف فشار از پیش تعیین شده، باز شود و به سیال هیدرولیک اجازه می دهد تا فیلتر مسدود شده را دور بزند، جریان سیال مداوم را تضمین می کند و از خاموش شدن سیستم جلوگیری می کند.

عملکرد شیرهای بای پس توسط اختلاف فشار در سراسر عنصر فیلتر کنترل می شود. هنگامی که اختلاف فشار به مقدار تعیین شده ای می رسد که معمولاً توسط سازنده بر اساس نیازهای سیستم تعیین می شود، شیر بای پس باز می شود و به سیال اجازه می دهد تا فیلتر مسدود شده را دور بزند. این تضمین می کند که سیستم هیدرولیک حتی زمانی که فیلتر در انتظار تعمیر است به کار خود ادامه می دهد.

علاوه بر این، شیرهای بای پس را می توان به عنوان داخلی یا خارجی محفظه فیلتر هیدرولیک طراحی کرد. دریچه های بای پس داخلی در محفظه فیلتر تعبیه شده اند و بر اساس اختلاف فشار به طور خودکار عمل می کنند. از سوی دیگر، شیرهای بای پس خارجی اجزای جداگانه ای هستند که در خارج از محفظه فیلتر نصب می شوند و می توانند به صورت خودکار یا دستی کار کنند.

طرح ها و انواع مختلفی از شیرهای بای پس وجود دارد که هر کدام برای کاربردها و سیستم های هیدرولیک خاصی مناسب هستند. انواع متداول آن شامل شیرهای بای پس مستقیم، پایلوت و فنری است. شیرهای بای پس مستقیم مستقیماً در پاسخ به اختلاف فشار عمل می کنند، در حالی که دریچه های بای پس با عملکرد پایلوت از یک منبع فشار ثانویه برای کنترل باز و بسته شدن شیر استفاده می کنند. از سوی دیگر، شیرهای بای پس فنری از مکانیزم فنری برای کنترل عملکرد شیر استفاده می کنند.

انتخاب شیر بای پس مناسب برای اطمینان از قابلیت اطمینان و کارایی سیستم هیدرولیک بسیار مهم است. عواملی مانند فشار کاری، دبی، نوع سیال هیدرولیک و شرایط محیطی نقش بسزایی در تعیین شیر بای پس مناسب برای یک کاربرد خاص دارند.

یکپارچه سازی و نگهداری صحیح شیرهای بای پس در فیلترهای هیدرولیک برای دستیابی به راندمان مطلوب فیلتراسیون و اطمینان از طول عمر عملیاتی طولانی سیستم های هیدرولیک بسیار مهم است. از این رو، درک عملکرد، انواع و معیارهای انتخاب شیرهای بای پس برای مهندسین و پرسنل تعمیر و نگهداری که در طراحی، بهره برداری و نگهداری سیستم های هیدرولیک دخیل هستند، ضروری است.

شیرهای میانبر در 3 شکل اساسی در سیستم به کار می‌روند:

1- شیر یکطرفه‌ که در بالای پوستة فیلتر تعبیه شده با مسدود شدن فیلتر ، اختلاف فشار در دو سر صافی به مقدار تنظیم ‌شده فنر شیر یکطرفه رسیده و بخشی از جریان سیال از مسیر میان‌بر عبور می‌کند و فیلتر را دور می‌زند.

2- شیر یکطرفه‌ مورد استفاده که درون صافی تعبیه شده است. در نمونه‌هایی از این مدل، با تعویض صافی ، شیر یکطرفه نیز در سیستم تعویض می‌شود.

3- صافی با فنر، بارگذاری شده و با افزایش اختلاف فشار در سیستم ، صافی مورد استفاده حرکت کرده و به بخشی از جریان سیال اجازه می‌دهد تا از مسیر میان‌بر تعبیه شده عبور کند.

در سیستم‌های میان‌بر ، برای محافظت از آن ، بخشی از جریان آلوده سیال به مدار میان‌بر فرستاده می‌شود و متأسفانه حتی در بهترین فیلتر هیدرولیک استفاده شده ، شیر میان بر ، تمایل به نشتی در سیستم را دارد (به ویژه در فشار ضربة قوچ) که به طور قابل ملاحظه‌ای بازده فیلتراسیون در سیستم کاهش یافته و به سایش در اجزای حساس و قطعات حساس منجر می‌شود.

فیلترهای میان‌بر و Bleed-Off:

در سیستم‌های بسیار بزرگ جایی که هزینه فیلتر کردن همه جریان سیال قابل ملاحظه‌ می‌شود، از قطعه جزئی جریان سیال استفاده می‌شود. در این روش بخشی از جریان مدار از آن عبور می‌کند و نهایتاً تمیز می‌شود. این روش برای اجزای حساس مناسب نیست زیرا احتمال آلودگی در سیال صفر نیست.
در این نوع میانبر که فیلتر هیدرولیک خط فشار است بخشی از جریان سیال مستقیماً به سیستم میان‌بر در مدار می‌شود. هرچه صافی فیلتر کثیف‌تر شود، جریان میان‌بر در مدار بیشتر و بیشتر می‌شود.

نوع Bleed-Off، فیلتر برگشت مدار است. شیر کنترل جریان تخلیه با Bleed-Off بخشی از جریان عبوری از مدار فیلتر هیدرولیک را به مخزن تعبیه شده تخلیه می‌کند. عیب عمده این روش اتلاف توان تخلیه است زیرا میزان افت فشار مدار از فشار شیر کنترل جریان تا حد فشار اتمسفری قابل ملاحظه است.

شیر برقی Duplomatic | پرشر سوئیچ دوپلوماتیک | فیلتر المنت | فشارشکن دوپلوماتیک | شیر پروپرشنال Duplomatic | کارت پروپرشنال Duplomatic